Wenezuela Brazylia 2010

Wyprawa z BP do Ameryki Południowej – luty 2010 r

Dzień 1 – 3 loty: Wwa – Paryż , Paryż – Caracas i Caracas – Ciudad Guayana

36. 13.02.2010 Warszawa WAWParis CDG 07:00 – 09:20 1,344 km 2:20h Air France AF1247 Airbus 320

37. 13.02.2010 Paris CDGCaracas CCS 10:40-15:25 7,641 km 10:15h Air France AF460 Airbus 340

38. 13.02.2010 Caracas CCSCiudad Guayana CGU 531 km 1:00h 17:15 – 18:15 Aserca Airlines DC-9/30  

Dzień 2 – Zwiedzanie okolic Ciudad Guayana (Puerto Ordaz) i przejazd w kierunku Gran Sabana

Zaczynamy od naturalnego parku Cachamay, gdzie przepływamy łodzią po rzece Caroni, obserwując wyrastające z wody olbrzymie głazy, kaskady wodne, dostojne białe i siwe czaple, kormorany i orły rybołowy. Następnie płyniemy do Parku Llowizna by zaznać kąpieli w wodnej mgle wodospadu La Llovizna – po hiszpańsku jego nazwa oznacza deszczyk. Spadające z furią wody wodospadu tworzą mżawkę, której orzeźwiający efekt odczuwalny jest podczas płynięcia łodzią, podpływającą bardzo blisko wodospadu. Jednak prawdziwej kąpieli zażywamy na jednej z licznych samotnych plaż na rzece Caroni. Następnym etapem podróży było miejsce spotkania dwóch rzek: Orinoko i Caroni. Widzimy spotkanie dwóch rzek płynących w jednym korycie, lecz niełączących się ze sobą. Kontrast kolorów płynących obok siebie: mlecznej Orinoko i ciemnoherbacianej Caroni jest niecodziennym zjawiskiem.

Fotogaleria z parku Cachamay – kliknięcie na obrazek powiększa go.

Następnie rozpoczynamy przejazd w kierunku Gran Sabany – krainy wodospadów, złota i diamentów, jednego z najstarszych miejsc na ziemi usytuowanego na południu Wenezueli. Po drodze zatrzymamy się na moście na rzece Cuyuni, który ma bardzo ciekawą architekturę, gdyż jest skonstruowany identycznie jak wieża Eiffla w Paryżu. Istnieją również przypuszczenia, że jest dziełem tego samego sławnego inżyniera.

Zatrzymaliśmy się również przy ogromnym głazie – Pietra de la Virgen – posiadającym symboliczne znaczenie dla tutejszych chrześcijan, z racji objawienia się w tym miejscu Św. Dziewicy.

Wieczorem dojeżdżamy do prowadzonego przez Indian ośrodku Kamoiran położonym nad malowniczą rzeczką o tej samej nazwie.

Długość trasy – ok. 480 km

Dzień 3 – Przejazd przez Gran Sabanę

Dalsza podróż na południe Wenezueli – przez malowniczą Gran Sabanę. Nieopodal zatrzymujemy się przy wodospadzie Kawi. Jest to uroczy zakątek schowany pomiędzy endemiczną roślinnością Gran Sabany, z naturalnym basenem, potokiem z kamiennym dnem i kaskadami, pod którymi warto zakosztować orzeźwiającej kąpieli. Wokół można podziwiać przepiękne storczyki, rosnące tu w stanie naturalnym.

Następnie przejazd do wioski Indian Pemon w okolicy której zobaczymy imponujący, wysoki na 70 m. wodospad Kama Meru. A jeszcze dalej wodospad Arapena Meru.

W dalszej drodze zajeżdżamy na punkt widokowy Mirador El Oso, z którego pięknie widać wenezuelskie płaskowyże zwane tutaj tepui: Roraima (2810 m), Matawi Tepuis i Yuruaní-tepui.

Sciągawka z nazw tepui

Kolejnym punktem programu jest San Francisco de Yuruani – wioska indiańska, nieopodal której wstępujemy na typowy bazar indiański z tutejszym rękodziełem, souvenirami i miejscowym przysmakiem – ostrym sosem z mrówkami bachaco.

Podróż kontynujemy do do Jaspisowego Potoku, który jest prawdziwym cudem przyrody – całe dno kaskady składa się z niezwykłego mieniącego się w słońcu, czerwonego jaspisu a wokół otacza go las tropikalny.

Dalszy przejazd do jednej z najbardziej wysuniętych na południe miejscowości Santa Elena, o brazylijskim charakterze z racji położenia tuż przy granicy z Brazylią.

W ciągu tego dnia przejechaliśmy trasę 150 km. Po drodze zwiedziedziliśmy 5 wodospadów z czego w 4 kąpaliśmy się. Grand Sabana to także piękne widoki na okoliczne góry stołowe – tepui.

Dzień 5. Trasa Santa Elena – Boa Vista (Brazylia) – Manaus. Zwiedzanie Manaus, nocny karnawał na Sambódromo de Manaus – Carnaboi.

Przejazd autokarem do Boa Vista ( miejscowość usytuowana w Brazylii, ok. 3.5 godz jazdy), przelot z Boa Vista do Manaus.

39. 16.02.2010 Boa Vista BVBManaus MAO 13:15 – 14:30 670  km 1:15h TAM Airlines A320

Zwiedzanie Manaus – miasta, z którego strategiczne położenie w miejscu, gdzie spotykają się 3 największe dopływy Amazonki, uczyniło punkt strategiczny tego regionu i ważną turystyczną bazę wypadową. Manaus, które zamieszkuje ponad milionowa populacja, jest ważnym międzynarodowym portem morskim i stolicą Amazonii. Swój gwałtowny rozwój u schyłku XIX w zawdzięcza ożywionemu handlowi kauczukiem, na który nabywców znajdowano w Ameryce a także w Europie. Gdy zainteresowanie tym surowcem spadło, pod koniec lat 60-tych XX wieku ustanowiono Manaus strefą wolnego handlu, co znów przyczyniło się do jego rozwoju i rozkwitu.

Charakter miasta przybliża nam Mercado Municipial, żeliwna konstrukcja oddana do użytku w 1882 roku, zaprojektowana przez francuskich inżynierów replika Les Halles. Mieści się tu lokalny bazar z produktami regionalnymi, rękodziełem, pamiątkami, ale przede wszystkim jest to targowisko gdzie można nabyć prawie wszystko poczynając od wszelkiego rodzaju egzotycznych owoców, aromatycznych ziół, na produktach elektronicznych skończywszy.

Nieopodal znajduje się trochę nowszy Porto Flutuante ( Pływający Port) – skonstruowana przez angielskich inżynierów w 1902 roku, nabrzeżna budowla, która została tak przemyślana, aby jej funkcjonowaniu nie przeszkadzały ponad 14 m wahania poziomu wód pomiędzy porą deszczową i suchą.

Dalej przeszliśmy się nabrzeżnymi hałaśliwymi i zatłoczonymi ulicami portowymi aż do gmachu Teatro Amazonas – opery amazońskiej; neoklasycystycznej budowli ukończonej w 1896 roku, która jako miejsce reprezentacyjne zyskała staranny wystrój. Sprowadzono tu z Europy kurtyny, żyrandole, lustra, marmury, porcelanę. Wystawiane są tu opery, sztuki teatralne i przedstawienia baletowe.

Jesteśmy w Brazylii w okresie zakończenia karnawału, więc wieczorem udajemy się na sambodromo Manaus, gdzie odbywa się coroczny występ brazylijskich drużyn tanecznych. Piękna muzyka, tańce, stroje i tancerki. Do hotelu wracamy późno w nocy.

Dzień 6. Pobyt w EcoLodge nad brzegiem Rio Negro , wizyta w rezerwacie małp i nocna wyprawa na krokodyle.

Po około półgodzinnej przejażdżce regionalną łodzią po Rio Negro docieramy do miejsca zakwaterowania w dżungli, tzw. Lodge.

Był też czas na chwilę relaksu i możliwość skorzystania z kąpieli w naturalnych basenach utworzonych przez Rio Negro lub na prywatnej hotelowej plaży.

Następnie udaliśmy się do rezerwatu małp, prowadzonego przez rządową organizację IBAMA, gdzie umieszczane są zwierzęta konfiskowane z nielegalnego handlu. Tu przechodzą kwarantannę, są leczone pod okiem weterynarzy i w dobrej kondycji wypuszczane z powrotem do dżungli. Mogliśmy obserwować małpy podczas ich karmienia, robić fotografie i filmować ssaki.

Po kolacji nocna przejażdżka czółnem na spotkanie oko w oko z aligatorami. Podczas tej eskapady towarzyszą nam nocne odgłosy dżungli. W świetle pochodni można zauważyć, czerwone, świecące tuż nad wodą punkty – to oczy aligatorów.

Dzień 7. Wyprawa do dżungli w okolicach lodge i wizyta w wiosce indian amazońskich.

Rano wyprawa do dżungli na spotkanie z otaczającą nas dziką przyrodą: florą i fauną. Następnie wizyta w wiosce amazońskich indian i okazja, aby spróbować łowienia pirani wraz z tubylcami.

Dzień 8. Całodniowa wyprawa po Amazonce.

Całodniowa wycieczka szybkimi łodziami na spotkanie rzek ( Encontro das Aguas): Rio Negro, której ciemne wody (Czarnej Rzeki) spotykają się z jasnymi wodami Solimes (Amazonki). Obie rzeki przez około 20 km płyną w jednym korycie oddzielone od siebie tylko różnymi barwami wody.

Następnie zwiedzanie Vitória Régia „Parque Nacional Do Janauari”.

Dzień 9. Powrót do Wenezueli

 Przejazd na lotnisko do Manaus. Przelot samolotem do Boa Vista.

40. 20.02.2010 Manaus MAOBoa Vista BVB 11:20 – 12:30 670  km 1:15h TAM Airlines A320

Dalszy przejazd do granicy z Wenezuelą. Dojazd do najbardziej wysuniętej na południe wenezuelskiej miejscowości Santa Elena.

Dzień 10. Wyprawa do Parku Canaima i oglądanie wodospadu Salto Angelo

 Rano z Santa Elena dojeżdżamy do małego lotniska w Luapa. Stamtąd małym samolotem (20 miejsc) lecimy do Parku Canaima. W trakcie tej „podróży do źródeł” podziwiać można najstarsze formy geologiczne Ziemi oraz bogatą florę i faunę puszczy tropikalnej. Z okien samolotu doskonale widoczne są mistyczne góry stołowe Tepuj. Wlecieliśmy w Diabelski Kanion na spotkanie z najwyższym na świecie wodospadem Salto Angel (979 m).

41. 21.02.2010 Luepa SVPPCanaima 11:00 – 12:00 142 km 1:00h Jetstream 31 YV2536 Transmandu

W Canaima zwiedzaliśmy wodospad El Sapo i El Hacha oraz pływaliśmy po jeziorze czółnem indiańskim. Był także czas na relaks na plaży Rio Carrao i podziwianie lokalnych papug.

 42. 21.02.2010 CanaimaCiudad Guayana CGU 17:00 – 18:00 453 km 1:00 h Jetstream 31 YV2456 Transmandu

Dzień 11. Wyprawa w deltę Orinoko

Z Puerto Ordaz przejechaliśmy do miejscowości Boca de Uracoa, skąd odpływają łodzie. Odbyliśmy około godzinną przejażdżkę łodziami po odnogach Delty Orinoko, podziwiając bogactwo tego naturalnego ogrodu botanicznego. Towarzyszyły nam odgłosy małp, wyjców, krzykliwych papug czy subtelny gwizd tukana. Podróż zakończymy w campie Mis Palafitos. Po lunchu popłyneliśmy do wioski Indian Warao – „ludzi rzeki”- była krótka piesza wycieczka po dżungli oraz możliwość zakupu oryginalnych pamiątek, wykonanych z drzewa balsa, włókien plamy Moriche czy kolorowych nasion.

Nocleg był w dwuosobowych domkach o architekturze typowej dla regionu (domki na palach),harmonijnie wkomponowanych w otaczającą je przyrodę.

Dzień 12. Przelot na wyspę Margarita.

Rano odbyliśmy podróż powrotna łodzią do Boca de Uracoa. Następnie przejechaliśmy do Maturin skąd był wylot na wyspę Margarita. Podróż składała się z 2 lotów – przez Caracas.

43. 23.02.2010 Maturin MUNCaracas CCS 11:00 – 12:00 431 km 1:00 h Venezolana B737-200   

44. 23.02.2010 Caracas CCSMargarita (Porlamar) PMV 16:00 – 17:00 333  km 1:00  h Venezolana MD-80

Dzień 13-14. Wypoczynek na wyspie Margarita.

Zasłużony wypoczynek na wyspie Margaricie.

Dzień 15 Przelot do Caracas i wjazd na górę El Avila

45. 26.02.2010 Margarita (Porlamar) PMVCaracas CCS 11:00 – 12:00 333 km 1:00h Venezolana

Po przylocie do Caracas i zakwaterowaniu odbył się jeszcze wjazd kolejką linową na górę El Avila (2215 m n.p.m) – wokół rozciąga się park narodowy z wieloma gatunkami żyjących tu ptaków m.in.: papug, tukanów i kolibrów, obejmujący 88 km nadmorskiego łańcucha górskiego, który oddziela stolicę Wenezueli od Morza Karaibskiego. Ze szczytu góry można podziwiać wspaniałą panoramę Caracas. Drogę powrotną do miasta pokonaliśmy jeepami.

Dzień 16. Zwiedzanie Caracas i wylot do Polski.

Zwiedzanie Caracas – stolicy Wenezueli zaczęliśmy od przejazdu zatłoczonymi ulicami ogromnej metropolii zwanej ”miastem klaksonów” do El Hatillo, malowniczej wioski pod Caracas, założonej przez emigrantów z Wysp Kanaryjskich.

Następnie był przejazd do części historycznej miasta, m.in.: Panteonu Narodowego – XVIII budowli, gdzie znajdują się nagrobki zasłużonych Wenezuelczyków, Pałacu Kongresu, w którym urzędują politycy sprawujący władzę w państwie oraz domu, gdzie urodził się Simon Bolivar El Liberatador, wyzwoliciel Wenezueli z pod panowania hiszpańskiego – twórca idei „Wielkiej Kolumbii”.

46. 27.02.2010 Caracas CCSParis CDG 19:55 – 10:30 +1 7.641  km 9:30h Air France AF461 Airbus 340

47. 28.02.2010 Paris CDG 12:40 – 14:45 Warszawa WAW 1,344  km 2:20 h   Air France AF2346 Airbus 320


Razem 12 lotów, ok. 21.500 km w powietrzu.

Mapa trasa wyprawy (głównie zapis GPS).